RÁJ PNEU CZAktualityEnergetický štítek (EU) 2020/740
Aktuality
21.04.2021
Energetický štítek (EU) 2020/740
1) QR s odkazem na evropskou databázi produktů EPREL
2) obchodní firma nebo ochranná známka dodavatele
3) identifikátor pneumatiky, kód výrobce
4) označení rozměru pneumatiky, index nosnosti, index rychlosti
5) třída pneumatiky:
C1 - osobní vozy a SUV
C2 - VAN a LT
C3 - nákladní vozy
6) piktogram palivové účinnosti, rozděleno do 5-ti tříd, stupnice od A do E, kde hodnota A je lepší
Skutečná úspora paliva závisí především na chování řidičů.
Ekologická jízda snižuje spotřebu paliva.
Pro optimalizaci palivové účinnosti je zapotřebí pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.
7) piktogram přilnavosti za mokra, rozděleno do 5-ti tříd, stupnice od A do E, kde hodnota A je lepší
Pro zachování maximální přilnavosti je zapotřebí pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách.
Vždy je zapotřebí dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly s ohledem na brzdnou dráhu.
8) piktogram vnějšího hluku odvalování, jeho hodnota (vyjádřená v dB a zaokrouhlená na nejbližší celé číslo) a výkonnostní třída rozdělena do 3 tříd, stupnice od A do C, kde hodnota A je lepší
9) piktogram přilnavosti na sněhu, doposud značeno na pneu jako 3PMSF
Údaj o tom, zda jde o pneumatiku pro použití za náročných sněhových podmínek
10) piktogram přilnavosti na ledu, pneumatiky s označením ICE,
údaj o tom, zda jde o pneumatiku pro jízdu na ledu
Tyto pneumatiky pro jízdu na ledu jsou určeny speciálně pro vozovky, na jejichž povrchu se vyskytuje led a ztvrdlý sníh, a měly by být používány pouze za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek (například při nízkých teplotách). Jejích použití za méně nepříznivých povětrnostních podmínek (jako je za deště či při vyšších teplotách) by mohlo mít za následek nedostatečný výkon, zejména pokud jde o přilnavost za mokra, vedení směru a opotřebení.
Toto označovaní dle EU 2020/740 se nevztahuje na pneumatiky:
- profesionální terénní pneumatiky (4S)
- pneumatiky určené pouze k montáži na vozidla poprvé zaregistrovaná před 1. říjnem 1990 (pneu na veterány - vozidlo starší 30let)
- náhradní pneumatiky pro dočasné užití typu T (rezervní dojezdové kolo)
- pneumatiky s kategorií rychlosti nižší než 80 km/h (rychlostní index E a nižší)
- pneumatiky se jmenovitým průměrem ráfku nepřekračujícím 254 mm (R10“) nebo pneumatiky se jmenovitým průměrem ráfku 635 mm (R25“) a více
- pneumatiky vybavené dalšími prostředky ke zlepšení trakčních vlastností, například pneumatiky s hroty
- pneumatiky určené pouze k montáži na závodní vozidla
Jak se změnilo označení tříd?
starý | nový | starý | nový | starý | nový | ||||||
kategorie | úspora paliva | přilnavost za mokra | třída hluku | ||||||||
C1 osobní |
A | - | A | A | - | A | ) | - | A | ||
B | - | B | B | - | B | )) | - | B | |||
C | - | C | C | - | C | ))) | - | C | |||
D* | D* | ||||||||||
E | - | D | E |
- | D | ||||||
F | - | E | F | - | E | ||||||
G | G | ||||||||||
C2 SUV, 4x4, LT |
A | - | A | A | - | A | ) | - | A | ||
B | - | B | B | - | B | )) | - | B | |||
C | - | C | C | - | C | ))) | - | C | |||
D* | D* | ||||||||||
E | (8,1<RRC<9,0) | D | E | - | D | ||||||
E |
(9,1<RRC<9,2) |
E | F | - | E | ||||||
F | - | G | |||||||||
G | |||||||||||
* nepoužilo se |
|||||||||||
C3 nákladní |
A | - | A | A | - | A | ) | - | A | ||
B | - | B | B | - | B | )) | - | B | |||
C | - | C | C | - | C | ))) | - | C | |||
D | - | D | D | - | D | ||||||
E | - | E | E | - | E | ||||||
F | F |